środa, 13 maja 2020

Przewidywanie konsekwencji zachowań


Ćwiczymy przewidywanie konsekwencji naszych zachowań

Pobyt w przedszkolu to przede wszystkim relacja z rówieśnikami. Umiejętność podziału zadań, dzielenia się zabawkami czy współpraca w przedszkolu to codzienność.

Dlatego też dzisiaj podpowiadam prostą zabawę:  

Zaproszenie do rozwoju umiejętności przyłączania się do zabawy oraz przewidywania konsekwencji różnych zachowań.

Poniżej znajdziecie Państwo rysunki bawiących się dzieci. Są one pretekstem do zastanowienia się
z dzieckiem w jaki sposób możemy próbować uzyskać to, co chcemy od innych osób np. przyłączyć się do zabawy. Przyglądamy się z dzieckiem ilustracjom, zastanawiamy się co tam widać. Proponujemy dziecku trzy możliwe zachowania się w tej sytuacji i zachęcamy do wyboru tego, co dziecku wydaje się najbardziej skuteczne. Możemy wspierać dziecko w widzeniu konsekwencji różnych wyborów zadając pytania: - co może się stać jeśli….( będziesz czekał, zaczniesz śmiać się z dzieci, zaproponujesz, że będziesz następny w kolejce)? - co byś zrobił/ła gdyby ktoś… (zabrał ci to czym się bawisz, przyglądałby Ci się podczas zabawy, zaproponował, że zrobicie coś razem)? Możemy poszerzyć ćwiczenie wymyślając różne sytuacje z życia codziennego i proponując, różne rozwiązania (bardziej lub mniej poważne) np.
*Co może zrobić dziecko, które chce pobawić się z mamą/tatą? a) zacząć ciągnąć mamę/ tatę za rękę b) chodzić i marudzić, że się nudzi c) poprosić rodzica o wspólną zabawę w wolnej chwili. d)…
*Co może zrobić dziecko, któremu rodzic nie chce kupić kolejnej zabawki? a) głośno krzyczeć i mówić przykre słowa b) chodzić i prosić tak długo aż rodzic się zgodzi c) ustalić z rodzicem jak może uzbierać na wymarzoną zabawkę d)…
*Co może zrobić rodzic, którego dziecko odmawia sprzątania zabawek: a) wyjść i trzasnąć drzwiami
b) wyrzucić wszystkie zabawki do kosza c) poczekać chwilę, aż dziecko skończy się bawi
d) ustalić z dzieckiem kiedy będzie dobra pora na sprzątanie e)...
Lista możliwych sytuacji oraz odpowiedzi jest nieograniczona.
Poziom trudności dostosowujemy do możliwości dziecka, a temat do tego co dziecku bliskie. Dziecko może wymyślać swoje odpowiedzi. Za każdym razem możemy dopytać: co się wtedy stanie? Jak to się skończy? Czy wszyscy będą zadowoleni? Zadanie nie służy wytykaniu dziecku trudnych zachowań, ale do poszukiwania nowych rozwiązań w atmosferze zabawy.

Co daje takie ćwiczenie:
- rozwija umiejętność przewidywania skutków różnych zachowań
- uczy współpracy
- doskonali logiczne myślenie
- ćwiczy empatię
- uczy dostrzegania potrzeb innych osób
- buduje pozytywne relacje między rodzicem i dzieckiem.





Udanej zabawy,
Aleksandra Kazimierska
psycholog


Wesołych Świąt!

  Zdrowych i pogodnych Świąt Wielkanocnych życzą: Dyrektor i pracownicy Przedszkola Miejskiego nr 10 w Kołobrzegu