Ćwiczymy przewidywanie konsekwencji naszych zachowań
Pobyt w przedszkolu to przede wszystkim relacja z
rówieśnikami. Umiejętność podziału zadań, dzielenia się zabawkami czy
współpraca w przedszkolu to codzienność.
Dlatego też dzisiaj podpowiadam prostą zabawę:
Zaproszenie do rozwoju umiejętności przyłączania się do
zabawy oraz przewidywania konsekwencji różnych zachowań.
Poniżej
znajdziecie Państwo rysunki bawiących się dzieci. Są one pretekstem do
zastanowienia się
z dzieckiem
w jaki sposób możemy próbować uzyskać to, co chcemy od innych osób np.
przyłączyć się do zabawy. Przyglądamy się z dzieckiem ilustracjom, zastanawiamy
się co tam widać. Proponujemy dziecku trzy możliwe zachowania się w tej
sytuacji i zachęcamy do wyboru tego, co dziecku wydaje się najbardziej
skuteczne. Możemy wspierać dziecko w widzeniu konsekwencji różnych wyborów
zadając pytania: - co może się stać jeśli….( będziesz czekał, zaczniesz śmiać
się z dzieci, zaproponujesz, że będziesz następny w kolejce)? - co byś
zrobił/ła gdyby ktoś… (zabrał ci to czym się bawisz, przyglądałby Ci się
podczas zabawy, zaproponował, że zrobicie coś razem)? Możemy poszerzyć
ćwiczenie wymyślając różne sytuacje z życia codziennego i proponując, różne
rozwiązania (bardziej lub mniej poważne) np.
*Co może zrobić dziecko, które chce pobawić się z mamą/tatą? a) zacząć ciągnąć mamę/ tatę za rękę b) chodzić i marudzić, że się nudzi c) poprosić rodzica o wspólną zabawę w wolnej chwili. d)…
*Co może zrobić dziecko, które chce pobawić się z mamą/tatą? a) zacząć ciągnąć mamę/ tatę za rękę b) chodzić i marudzić, że się nudzi c) poprosić rodzica o wspólną zabawę w wolnej chwili. d)…
*Co może
zrobić dziecko, któremu rodzic nie chce kupić kolejnej zabawki? a) głośno
krzyczeć i mówić przykre słowa b) chodzić i prosić tak długo aż rodzic się
zgodzi c) ustalić z rodzicem jak może uzbierać na wymarzoną zabawkę d)…
*Co może
zrobić rodzic, którego dziecko odmawia sprzątania zabawek: a) wyjść i trzasnąć
drzwiami
b) wyrzucić wszystkie zabawki do kosza c) poczekać chwilę, aż dziecko skończy się bawi
d) ustalić z dzieckiem kiedy będzie dobra pora na sprzątanie e)...
b) wyrzucić wszystkie zabawki do kosza c) poczekać chwilę, aż dziecko skończy się bawi
d) ustalić z dzieckiem kiedy będzie dobra pora na sprzątanie e)...
Lista
możliwych sytuacji oraz odpowiedzi jest nieograniczona.
Poziom
trudności dostosowujemy do możliwości dziecka, a temat do tego co dziecku
bliskie. Dziecko może wymyślać swoje odpowiedzi. Za każdym razem możemy
dopytać: co się wtedy stanie? Jak to się skończy? Czy wszyscy będą zadowoleni?
Zadanie nie służy wytykaniu dziecku trudnych zachowań, ale do poszukiwania
nowych rozwiązań w atmosferze zabawy.
Co daje
takie ćwiczenie:
- rozwija
umiejętność przewidywania skutków różnych zachowań
- uczy
współpracy
- doskonali
logiczne myślenie
- ćwiczy
empatię
- uczy
dostrzegania potrzeb innych osób
- buduje
pozytywne relacje między rodzicem i dzieckiem.
Udanej zabawy,
Aleksandra Kazimierska
psycholog