środa, 22 kwietnia 2020

Jak i po co rozmawiać z dziećmi o emocjach?


Jak i po co rozmawiać z dziećmi o emocjach?
Emocje towarzyszą nam od urodzenia. To dzięki nim w okresie niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa nasze otoczenie „wie” co się z nami dzieje, jakie są nasze potrzeby i może je zaspokajać. Emocje pozwalają też regulować napięcie będące w naszym organizmie z powodu różnych sytuacji zewnętrznych. Poza tym bez emocji nasze życie było szare i jednostajne. Niektóre z emocji, takie jak wstyd, strach, złość, smutek spędzają nam sen z powiek i często wolelibyśmy, żeby ich po prostu nie było, byśmy nie musieli ich przeżywać. Wiadomo – są to emocje nieprzyjemne. Ale z drugiej strony, jakie byłoby nasze życie bez radości, wzruszenia czy zaskoczenia?

Emocje spełniają też bardzo ważne funkcje w naszym codziennym życiu:

1.     Motywują do działania: podejmujemy działania zmierzające do odczuwania emocji pozytywnych, a jednocześnie unikamy działań, które „kojarzą” się nam z przeżywaniem emocji negatywnych, np. częściej pomożemy komuś aby być pochwalonym i odczuć „dumę” niż zniszczymy coś aby odczuć „wstyd”.

2.         Pomagają przetrwać, rozwijać się i uniknąć niebezpieczeństwa : emocje postrzegane są jako forma adaptacji do otoczenia. Gdy odczuwamy strach, jesteśmy bardziej skłonni do zaprzestania działania, które je powoduje, gdy czujemy miłość – chętniej powtórzymy takie działanie. Emocje pomagają w odnalezieniu życiowej roli poprzez motywowanie do szybkiego działania i podejmowania decyzji, które maksymalizują szanse na przetrwanie i na odniesienie sukcesu.

3.      Pozwalają innym nas zrozumieć: Podczas interakcji z innymi ludźmi ważne jest, aby dawać wskazówki, które pomogą im zrozumieć nasze uczucia. Te sygnały mogą obejmować emocjonalną ekspresję wyrażaną językiem ciała, np. wyraz twarzy, związany z poszczególnymi emocjami, których doświadczamy. Gdy mówimy członkom rodziny, że czujemy radość, smutek, podniecenie, lub lęk, przekazujemy im ważne informacje, które mogą wykorzystać do podjęcia działań.

4.     Uczą empatii: Emocje dostarczają nam również informacji o nas samych. Komunikacja społeczna jest ważnym elementem codziennego życia i relacji, nie da się nie reagować na emocje innych. To pozwala budować głębsze, bardziej znaczące relacje z przyjaciółmi, rodziną i najbliższymi. 

Dlaczego ważne jest aby rozmawiać z dziećmi o emocjach?
·        pomaga to dzieciom przyglądać się własnym uczuciom i wiązać je z konkretną sytuacją – to wzbogaca doświadczenie;
·        pozwala rozumieć rzeczywistość: “podejmujesz jakąś decyzję, która ma określone konsekwencje”;
·        rozwija świadomość siebie;
·        poszerza słownik emocji (lepiej, trafniej nazywamy emocje);
·        dzięki dzieleniu się swoimi emocjami z innymi (np. rodzicami, rówieśnikami) tworzymy więź, zawieramy  przyjaźnie;
·        uczymy się zasad, które rządzą relacjami międzyludzkimi;
·        dowiadujemy się, że nie wszyscy myślą i czują tak jak ja, że inaczej reagują – pokazuje to odmienność w zachowaniach i reakcjach ludzi oraz ich różnicach w pragnieniach i marzeniach;
·        dzięki rozmowie o emocjach odkrywamy, że każdy posiada swój wewnętrzny świat uczuć i myśli.

Jak rozmawiać z dziećmi o emocjach?
·       Warto wyjaśnić dziecku skąd się biorą emocje – warto pokazać związek MYŚLI – EMOCJE – ZACHOWANIA. Dziecko  musi widzieć, że emocje pojawiają się na skutek naszych myśli, a to jak się zachowamy zawsze ma konsekwencje, uczmy jak wyrazić np. złość, aby konsekwencje społeczne były jak najmniej dotkliwe;
·       Unikajmy stereotypów – ludzie mają różny poziom wrażliwości i sami podejmują decyzję, w jaki sposób zachować się w danej sytuacji. Nie generalizujmy, że np. dziewczynki bardziej coś przeżywają, a chłopcy nie mają uczuć, bo to nieprawda!!!
·       Odwołujmy się do bohaterów z literatury – czytanie książek, opowiadań, bajek daje dziecku możliwość utożsamiania się z postaciami, uczy rozwiązywać problemy, radzić sobie z trudnymi przeżyciami;
·       Pokazujmy dzieciom nasze emocje, nawet jeśli są silne. Uczmy ich na własnym przykładzie, że nie zawsze radzicie sobie z własnymi uczuciami, że też zdarza się wam mieć gorszy dzień czy też macie kłopoty, które was smucą, złoszczą – to uczy dzieci przeżywania smutku, porażki, paradoksalnie daje im siłę, że też sobie poradzą;
·       Rozmawiajmy z dziećmi o emocjach przeżywanych każdego dnia, nazywajmy co nas ucieszyło, zasmuciło, zaskoczyło itp. 5 minut poświęcone wieczorem przed spaniem pozwoli nam poznać lepiej nasze dziecko i jego świat wewnętrzny.
·       nie ma złych ani dobrych emocji. Każda emocja pojawiająca się w naszym ciele jest ważna, warto ją zauważyć i „dokładnie obejrzeć”. Dzięki temu możemy dowiedzieć się wiele o sobie.
Początkiem rozmów o emocjach może być gra planszowa, którą możecie Państwo wydrukować lub sami stworzyć.
Do gry potrzebne są pionki (dla każdego uczestnika) oraz kostka. Gdy gracz stanie na polu z „buźką” nazywa emocje tam narysowaną oraz opowiada o ostatnim wydarzeniu, gdy ta emocja się pojawiła. Oczywiście opowiadania podczas całej gry nie mogą się powtarzać. Wygrywa osoba, która pierwsza dotrze do mety.
Gra może być początkiem rozmowy o różnych emocjach pojawiających się u jednej osoby, o różnicach lub podobieństwach w odczuwaniu emocji przez różnych domowników.



Życzę udanej rozgrywki!
Psycholog,
Aleksandra Kazimierska

Wesołych Świąt!

  Zdrowych i pogodnych Świąt Wielkanocnych życzą: Dyrektor i pracownicy Przedszkola Miejskiego nr 10 w Kołobrzegu